Social støtte

På denne side kan du læse om en række forskellige af de tilbud om social støtte, der tilbydes i Struer Kommune.

Vi tager udgangspunkt i dine ønsker og behov. Gennem dialog mellem dig og sagsbehandler/støttekontaktperson bliver der lavet aftaler om et samarbejde, hvor du gennem træningsforløb og eventuelt individuelle samtaler kan opnå en bedre mestring af eget liv og en permanent boligløsning.  

Du kan få midlertidigt ophold på et forsorgshjem – og samtidigt med dette vil du blive kontaktet af en medarbejder fra Handicap, Social og Psykiatri, som vil snakke med dig om, hvad næste skridt kan være for at komme i egen bolig og eventuelt få støtte til at håndtere den sociale sårbarhed.

Struer Kommune arbejder efter principperne i Housing First. Det er en helhedsorienteret tilgang til hjemløshed, hvor borgeren tilbydes en selvstændig bolig i almindeligt byggeri og samtidig modtager bostøtte. Housing First-tilgangen henvender sig til borgere med psykisk sygdom, misbrug eller andre sociale vanskeligheder og som har brug for social støtte sammen med deres boligløsning.

Housing First indsatsen leveres af en medarbejder i socialt team, som er fysisk placeret i værestedet Jens Skippers Hus.

Værestederne modtager personer med særlige sociale problemer. Her er der mulighed for varme, omsorg og socialt samvær med andre. De får mulighed for i eget tempo at forbedre deres livssituation på de områder, som de selv oplever som de vigtigste lige nu. Og de møder aktiviteter, hvor de stille og roligt kan få hjælp til at vedligeholde og udvikle sociale og andre kompetencer.

I Struer Kommune findes to væresteder målrettet socialt udsatte.

  • Værestedet Jens Skippers Hus, Søndergade 22, Struer. 
  • Den sociale Institution Nørregade 12 A, Nørregade 12 A, Hvidbjerg, som drives af den selvejende institution Nørregade 12 A

Støttekontaktpersonen laver opsøgende forebyggende indsats, hvor der tages kontakt til dig, som er socialt sårbar. Udgangspunktet er at styrke dine muligheder for at opnå og bevare kontakten til omverdenen. Det er et mål, der tager udgangspunkt i dine ønsker og behov. På den måde bliver du i stand til at benytte samfundets muligheder og tilbud.

Borgere, pårørende, sagsbehandlere mv. kan også rette henvendelse til Handicap, Social og Psykiatri, hvis der er bekymrede for at et andet menneske mistrives, er isoleret – og hvor det skønnes, at pågældende ikke selv magter at opsøge hjælpen.

Tilbuddet om støtte er frivilligt og uden visitation. Den aktuelle sag vurderes med det samme – og er der behov for en akut indsats, vil der kunne sættes støtte i gang samme dag.

Der er mulighed for anonymitet.

Fremskudt sagsbehandling er en forebyggende indsats tæt på mennesker med sociale eller psykiske udfordringer. Det er formålet, at sagsbehandlingen kan iværksættes hurtigt og skal fremme samarbejdet mellem borger og øvrige eksterne samarbejdspartnere, som har en relation til borgeren, f.eks. jobcenteret, behandlingspsykiatrien, politiet mv.

Indsatsen skal sikre, at borgergruppen får den tilstrækkelige helhedsorienterede indsats, hvilket betyder fleksibel og lettilgængelig adgang til det offentlige. Fremskudt sagsbehandling leveres af en socialrådgiver i socialt team, som er fysisk placeret i værestedet Jens Skippers Hus i Søndergade 22.

Formålet med bostøtte er at bidrage til at skabe en tilværelse for dig på dine præmisser, så du kan bevare eller forbedre dine psykiske eller sociale funktioner. Du kan få tilbud om bostøtte uanset boform, og bostøtten bevilges ud fra en konkret individuel vurdering.

Det kan f.eks. være:

  • oplæring og genoplæring i daglige færdigheder som træning i at klæde sig på eller spise
  • omsorg og hjælp til personlige forhold som f.eks. konfliktløsning
  • hjælp til at opretholde sociale netværk
  • støtte til udvikling af egne ressourcer, herunder muligheder for at kommunikere og indgå i samvær med andre

Ansøgning om bostøtte skal ske til Handicap, Social og Psykiatri.

Administrationsordningen er et frivilligt tilbud til borgere, som pga. funktionsnedsættelse eller svære livsvilkår har svært ved at administrere egen økonomi, herunder betaling af husleje, lys, vand, varme og andre faste udgifter efter aftale. I særlige tilfælde kan der indgås aftale om afvikling af borgers gældsposter.

Ordningen forudsætter visitation, og at andre muligheder er udtømte, herunder mulighed for fast aftale med bank, værge eller pårørende kan indsættes som administrator.

I Handicap, Social og Psykiatri er der oprettet en særskilt Business Online aftale (netbank- aftale) til brug for administration af borgeres pengesager. Business Online aftalen indbefatter separate konti med Struer Kommune som ejer. Der oprettes én konto pr. borger under administration.

Ordningen administreres af udpeget medarbejdere i socialt team og i administrationen.

Der henvises i øvrigt til retningslinjerne i kasse- og regnskabsregulativet.

Et socialt frikort giver borgere med særlige sociale problemer mulighed for at tjene op til 41.280 kr. (2024-niveau) skattefrit pr. kalenderår, uden at indtægten fradrages i borgerens offentlige forsørgelsesydelser.

Det sociale frikort giver på den måde de mest udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber, at bidrage til dem og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at ansætte udsatte borgere.

Det sociale frikort kan anvendes i forbindelse med ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder mv., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser, boligsikring eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.

Hvis man gerne vil have et socialt frikort, skal man henvende sig til socialrådgiver i Socialt team og ansøge om et socialt frikort. Hvis ansøgningen bliver godkendt, oprettes der et frikort på socialtfrikort.dk og man får udleveret et unikt 5-cifret Frikort-ID. Man skal oplyse dette ID-nummer til sin arbejdsgiver, når man bliver ansat og vil gøre brug af det sociale frikort.

Når man har fået et socialt frikort, kan man begynde at arbejde i et ordinært og ustøttet job, som man selv skal finde. Man kan arbejde hos alle virksomheder, offentlige myndigheder m.v., der har et CVR-nummer, men man kan ikke bruge frikortet i forbindelse med et løntilskudsjob, et fleksjob eller lignende. Derudover kan man ikke bruge frikortet i forbindelse med freelancearbejde eller arbejde i egen virksomhed som selvstændig erhvervsdrivende.

Vi tager udgangspunkt i dine ønsker og behov. Gennem dialog mellem dig og sagsbehandler/støttekontaktperson bliver der lavet aftaler om et samarbejde, hvor du gennem træningsforløb og eventuelt individuelle samtaler kan opnå en bedre mestring af eget liv og en permanent boligløsning.  

Du kan få midlertidigt ophold på et forsorgshjem – og samtidigt med dette vil du blive kontaktet af en medarbejder fra Handicap, Social og Psykiatri, som vil snakke med dig om, hvad næste skridt kan være for at komme i egen bolig og eventuelt få støtte til at håndtere den sociale sårbarhed.

Struer Kommune arbejder efter principperne i Housing First. Det er en helhedsorienteret tilgang til hjemløshed, hvor borgeren tilbydes en selvstændig bolig i almindeligt byggeri og samtidig modtager bostøtte. Housing First-tilgangen henvender sig til borgere med psykisk sygdom, misbrug eller andre sociale vanskeligheder og som har brug for social støtte sammen med deres boligløsning.

Housing First indsatsen leveres af en medarbejder i socialt team, som er fysisk placeret i værestedet Jens Skippers Hus.

Værestederne modtager personer med særlige sociale problemer. Her er der mulighed for varme, omsorg og socialt samvær med andre. De får mulighed for i eget tempo at forbedre deres livssituation på de områder, som de selv oplever som de vigtigste lige nu. Og de møder aktiviteter, hvor de stille og roligt kan få hjælp til at vedligeholde og udvikle sociale og andre kompetencer.

I Struer Kommune findes to væresteder målrettet socialt udsatte.

  • Værestedet Jens Skippers Hus, Søndergade 22, Struer. 
  • Den sociale Institution Nørregade 12 A, Nørregade 12 A, Hvidbjerg, som drives af den selvejende institution Nørregade 12 A

Støttekontaktpersonen laver opsøgende forebyggende indsats, hvor der tages kontakt til dig, som er socialt sårbar. Udgangspunktet er at styrke dine muligheder for at opnå og bevare kontakten til omverdenen. Det er et mål, der tager udgangspunkt i dine ønsker og behov. På den måde bliver du i stand til at benytte samfundets muligheder og tilbud.

Borgere, pårørende, sagsbehandlere mv. kan også rette henvendelse til Handicap, Social og Psykiatri, hvis der er bekymrede for at et andet menneske mistrives, er isoleret – og hvor det skønnes, at pågældende ikke selv magter at opsøge hjælpen.

Tilbuddet om støtte er frivilligt og uden visitation. Den aktuelle sag vurderes med det samme – og er der behov for en akut indsats, vil der kunne sættes støtte i gang samme dag.

Der er mulighed for anonymitet.

Fremskudt sagsbehandling er en forebyggende indsats tæt på mennesker med sociale eller psykiske udfordringer. Det er formålet, at sagsbehandlingen kan iværksættes hurtigt og skal fremme samarbejdet mellem borger og øvrige eksterne samarbejdspartnere, som har en relation til borgeren, f.eks. jobcenteret, behandlingspsykiatrien, politiet mv.

Indsatsen skal sikre, at borgergruppen får den tilstrækkelige helhedsorienterede indsats, hvilket betyder fleksibel og lettilgængelig adgang til det offentlige. Fremskudt sagsbehandling leveres af en socialrådgiver i socialt team, som er fysisk placeret i værestedet Jens Skippers Hus i Søndergade 22.

Formålet med bostøtte er at bidrage til at skabe en tilværelse for dig på dine præmisser, så du kan bevare eller forbedre dine psykiske eller sociale funktioner. Du kan få tilbud om bostøtte uanset boform, og bostøtten bevilges ud fra en konkret individuel vurdering.

Det kan f.eks. være:

  • oplæring og genoplæring i daglige færdigheder som træning i at klæde sig på eller spise
  • omsorg og hjælp til personlige forhold som f.eks. konfliktløsning
  • hjælp til at opretholde sociale netværk
  • støtte til udvikling af egne ressourcer, herunder muligheder for at kommunikere og indgå i samvær med andre

Ansøgning om bostøtte skal ske til Handicap, Social og Psykiatri.

Administrationsordningen er et frivilligt tilbud til borgere, som pga. funktionsnedsættelse eller svære livsvilkår har svært ved at administrere egen økonomi, herunder betaling af husleje, lys, vand, varme og andre faste udgifter efter aftale. I særlige tilfælde kan der indgås aftale om afvikling af borgers gældsposter.

Ordningen forudsætter visitation, og at andre muligheder er udtømte, herunder mulighed for fast aftale med bank, værge eller pårørende kan indsættes som administrator.

I Handicap, Social og Psykiatri er der oprettet en særskilt Business Online aftale (netbank- aftale) til brug for administration af borgeres pengesager. Business Online aftalen indbefatter separate konti med Struer Kommune som ejer. Der oprettes én konto pr. borger under administration.

Ordningen administreres af udpeget medarbejdere i socialt team og i administrationen.

Der henvises i øvrigt til retningslinjerne i kasse- og regnskabsregulativet.

Et socialt frikort giver borgere med særlige sociale problemer mulighed for at tjene op til 41.280 kr. (2024-niveau) skattefrit pr. kalenderår, uden at indtægten fradrages i borgerens offentlige forsørgelsesydelser.

Det sociale frikort giver på den måde de mest udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber, at bidrage til dem og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at ansætte udsatte borgere.

Det sociale frikort kan anvendes i forbindelse med ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder mv., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser, boligsikring eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.

Hvis man gerne vil have et socialt frikort, skal man henvende sig til socialrådgiver i Socialt team og ansøge om et socialt frikort. Hvis ansøgningen bliver godkendt, oprettes der et frikort på socialtfrikort.dk og man får udleveret et unikt 5-cifret Frikort-ID. Man skal oplyse dette ID-nummer til sin arbejdsgiver, når man bliver ansat og vil gøre brug af det sociale frikort.

Når man har fået et socialt frikort, kan man begynde at arbejde i et ordinært og ustøttet job, som man selv skal finde. Man kan arbejde hos alle virksomheder, offentlige myndigheder m.v., der har et CVR-nummer, men man kan ikke bruge frikortet i forbindelse med et løntilskudsjob, et fleksjob eller lignende. Derudover kan man ikke bruge frikortet i forbindelse med freelancearbejde eller arbejde i egen virksomhed som selvstændig erhvervsdrivende.

Senest opdateret 27-08-2024
Kontakt

Handicap, Social & Psykiatri

T: 96 84 83 33

Vi anbefaler, at du bruger sikker mail, når du skriver til os.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)